SIDE-marianne-2024
SIDE-marianne-2024
Zpět na úvodní stránku

Nevíte si rady?Poradíme Vám!

220 770 770 NAPIŠTE NÁM

Chcete si robotický vysavač vyzkoušet? Zapůjčíme Vám ho.

Více informací

dTest robotických vysavačů 2022  

dTest.cz
Zdroj: dtest.cz 

Opět jsme se podívali pod pokličku nejnovějšího dTestu robotických vysavačů a klidnými nás to rozhodně znovu nenechalo. Rozbor obsahuje i jednu fušerskou bombu (níže v rozboru). Historický rozbor minulého testování , které nedopadlo o moc lépe, si můžete přečíst na zmíněném odkazu.

Jdeme tedy na to. Nejdřív se podíváme na složení testovaných výrobků a co nám k tomu dTest říká.

„Do laboratoře jsme poslali modely s cenou začínající okolo čtyř až pěti tisíc korun i mnohonásobně dražší zástupce, jejichž pořízení může vyjít na 15 až 20 tisíc korun a někdy i více.“

dTest se nám tedy snaží říct, že testuje stejnou metodikou a na stejné škále low-endové modely se základní navigací spolu s TOP modely vybavenými lidarem (laserovou navigací) a jinými technologickými vychytávkami. Odborně řečeno v dTestu opět srovnávají nesrovnatelné, jako třeba roboty určené na tvrdé podlahy, vystavené špínou zadupaným kobercům! Kdo by řekl, že jim to v těchto podmínkách moc nepůjde… Ale dobře, někoho může zajímat, jestli se vyplatí investovat do dražšího modelu navzdory nepřesné metodice testu. Nicméně v minulosti vyhrál model Vileda bez jakékoli navigace a orientace v prostoru, který náhodným pohybem vysaje mizerné procento uklízené plochy. Porazil v parametru „orientace po místnosti“ modely s 3. generací kamerové navigace. Proto jsme už u dTestu se srovnáním modelů z jiných kategorií velmi, ale velmi opatrní.

Výběr značek do testování je u dTestu dlouhodobým problémem snad ve všech kategoriích elektra, velmi často zařadí značky, které českému spotřebiteli neřeknou téměř nic a zaběhnuté tuzemské značky do testu z nějakého důvodu nezařadí (Tesla, Concept, Roidmi, 360, Symbo…). Naopak u značek, které bychom v testu očekávali a doopravdy jsou v testování zastoupené, zase chybí prodávané a aktuální modely. Místo toho nám dTest prezentuje roboty v doprodeji. Marně bychom hledali Roborock S7 MaxV, iRobot Roomba S9+, Ecovacs Deebot X1, Rowenta RR7675WH a další velmi hledané a žádané robotické vysavače. Namísto toho se nám dostalo srovnání Sweeva 6500 nebo Cecotech Conga 2290, které mají velmi mizerné zastoupení na našem trhu (v době psaní článku se například zmíněný Cecotech dal na Heuréce najít pouze u jednoho jediného prodejce, který ještě k tomu neměl žádný kus skladem!).

Heuréka - dostupnost Cocotech

Co se týče výběru modelů pro srovnání dTest předvedl opět velmi mizernou práci a ochudil spotřebitele o zajímavé modely. Stačilo by jen sledovat trendy na trhu a neřídit se nadnárodní spoluprací. dTest v tomto případě oponuje, že některé značky již testoval v předchozích testech, ale ruku na srdce, kdo bude srovnávat srovnávací testy mezi sebou. Test by měl pokrývat aktuální prodejní modely, které se těší oblibě na našem trhu, čemuž se dTest ani nepřibližuje.

Když se zeptáme dTestu, proč nezařadí dostupné značky pro tuzemské spotřebitele a proč testují modely v doprodeji, dostane se nám již tradiční odpovědi:

"Do testování zařazujeme výrobky na základě dlouhodobého plánu, spotřebitelských průzkumů a situace na trhu. Snažíme se o co největší objektivnost, zároveň je důležitá dostupnost testovaných výrobků pro co nejširší základnu spotřebitelů. Veškeré produkty nakupujeme sami a anonymně, na čemž se mimo jiné zakládá objektivita naší práce."

No.. asi se redakci dTestu někde vloudila v dostupnosti produktů chyba.

Je tu ovšem u výběru modelů ještě jedna věc, která nás v testu zarazila hned na první pohled. A to je doslova bomba! Modely iRobot Roomba J7 a Roomba J7+ se umístily v testu s různým hodnocením v mnoha parametrech, stejně tak Ecovacs N8 a N8+. Na tom by nebylo nic špatného, kdyby ovšem nešlo o totožné roboty, což ví každý průměrně proškolený specialista. Jediným rozdílem je dokovací stanice se samosběrnou funkcí. Jak je tedy možné, že totožný robot se ve stejných podmínkách chová jednou tak a podruhé jinak? Jednou má takový obsah nádobky a jednou jiný? Jednou je hlučný tolik dB a podruhé vyšší… Na tuto otázku odpověď neznáme, ale velmi tím zpochybňujeme metodiku testování dTestu! Jak můžeme věřit zbylému testování, když ani stejní roboti nedosahují stejných výsledků?

Stejně tak je velice nepravděpodobné, že by robotické vysavače vysály pouze 2 % prachu a nečistot z koberců, jak je v článku uvedeno. Když se ovšem začteme do metodiky testování, tak se dozvíme, že dTtest zadupe (kovovým válcem!!!) prach a špínu do zátěžového koberce. (Běžné domácí podmínky... Kdo nemá doma válec, jako by nebyl). V tomto případě už věříme, že za těchto zákeřných podmínek vysají roboti pouhý zlomek nečistot, ale z praxe víme, že roboti, které jsou uzpůsobené pro úklid koberců, dosahují velmi dobrých výsledků (v domácnostech bez kovového válce).

Posuneme se k samotnému obsahu článku před srovnáním, kde v úvodu dTest nabízí pohled pod pokličku jejich testu a ukazuje nám fotografie ze samotného testování.

dTest pod pokličkou

Na obrázcích je robotický vysavač iRobot ze série 800, který ani není v testovaných modelech, jeho prodej byl ukončený před 2 roky. Máme pak věřit popiskům fotografií? Za dva roky se roboti technologicky dost posunuly.

Další perličkou v textu článku je zmínka o údržbě: „Náročná je zejména jejich údržba, neboť kartáče většinou nejde snadno vyjmout z těla robota, jsou špatně přístupné a výměna vzduchových filtrů bývá rovněž krkolomná.“

Většina robotů má upevněný rotační kartáč jen zaklapnutím plastového krytu. Vyndat rotační kartáč trvá průměrně šikovnému uživateli asi 10 vteřin. A že jsou špatně dostupné? Otočíme robota a „voila“, koukáme přímo na kartáč. Nevíme, že by se výrobci někde snažili rafinovaně kartáče ukrývat a znesnadňovat uživateli jejich údržbu. Kdo chce psa bít, hůl si najde. A to je právě alfa a omega přístupu dTestu. Již dlouho máme podezření, že kategorii robotických vysavačů nemají v dTestu v oblibě, vítězové dosahují v celkovém hodnocení max 60 % a články jsou většinou velmi negativně až hanlivě napsané. Přitom až na výjimky, kdo doma robotický vysavač má a věnoval čas jeho výběru, je spokojený.

Jako poslední, ne moc podstatnou perličku, vidíme v terminologii. dTest se zaměřil na „velmi palčivý“ problém uživatelů robotických vysavačů. „Manipulace s krytem kompresní komory“… Za X let na trhu, jsme se s pojmem „kompresní komora“ bohužel nesetkali, proto je nám terminologie dTestu přinejmenším záhadná. Jestli tím dTest myslí otevírání odpadní nádobky, tak si nemyslíme, že je to faktor k testování a srovnávání. Namísto toho, mohou testovat smysluplné parametry.

Závěrem se sluší říct, že jsme dTest opětovně kontaktovali jako v minulých případech testů s faktickými chybami. dTest nereaguje a náš facebookový profil u nich zůstává stále zablokovaný. Jako specialisté na robotické vysavače cítíme potřebu reagovat na opakované fušerské testování a věříme, že když se přidají ostatní prodejci svých kategorií, může se v dTestu něco časem změnit. Prozatím je sebereflexe rovna absolutní nule.

Máte po přečtení článku chuť reagovat, podělit se o své zkušenosti s dTestem nebo se ho naopak zastat? Klikněte na facebookový příspěvek a napište svůj komentář.

Kromě vysavačů jsme se pustili historicky do křížku s dTestem i v kategorii robotických sekaček, na rozbor testu se můžete podívat zde: dTest robotických sekaček 2020 .

U Elektry
523/1 (mapa)

  • 99% sortimentu skladem
  • příjemný personál
Otevírací doba

Hněvkovského
677/66A (mapa)

  • 99% sortimentu skladem
  • příjemný personál
Otevírací doba

Běloveská
944 (mapa)

  • 99% sortimentu skladem
  • příjemný personál
Otevírací doba